close
address. Gaston Geenslaan 11 B4, 3001 Leuven
s.
All Radio Raccoons

s03e02

S03E02 - Franco Prontera - Innovatie in de strijd tegen voedselverspilling

Duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker. Hoe link je duurzaamheid en innovatie aan elkaar? Helpt technologie de wereld om duurzamer te worden, of net niet? Ontdek het in deze aflevering, waar we spreken met Franco Prontera, Country Manager van Too Good To Go, over duurzaamheid, voedselverspill...
  • 00:00:00
  • 00:00:00
SpotifyApple podcastsGoogle PodcastPocketcastsRSS

Shownotes

Innovatie in de strijd tegen voedselverspilling

Duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker. Hoe link je duurzaamheid en innovatie aan elkaar? Helpt technologie de wereld om duurzamer te worden, of net niet? Ontdek het in deze aflevering, waar we spreken met Franco Prontera, Country Manager van Too Good To Go, een bedrijf met een missie om voedselverspilling tegen te gaan. Het werd een interessant gesprek over duurzaamheid en ondernemen, en hoe die twee het best met elkaar gecombineerd kunnen worden. Op het einde van het gesprek spreken we over technologie: is het net de oplossing voor of de oorzaak van onze duurzaamheidsproblemen?

Van biologie naar ondernemen

Van bioloog, naar customer success specialist, naar country manager en kersverse papa. Hoe het allemaal begon is in Leuven, waar Franco studeerde. Hij is begonnen als biomedicus (bachelor in de biomedische wetenschappen), toen is er een kantelpunt geweest toen hij naar een keynote van Dos Winkel luisterde, een duiker - kinesist die zich helemaal gooide in het duiken. Initieel dook Dos voor het plezier, maar door het documenteren van die sessies heeft hij op een natuurlijke manier de achteruitgang van de oceanen gezien. Dat was zo'n sprekende uiteenzetting voor Franco, dat hij van biomedische naar biologie en zelfs ecologie is gegaan. Daar kwamen thema's zoals het klimaat naar de voorgrond, maar die kregen nog niet zo'n grote media aandacht op dat moment. Franco heeft daar zijn passie gevonden. Door vakken op te nemen rond klimaatwetenschappen en ecologie, kwam zijn passie tot stand als bioloog.

Tijdens zijn studies had Franco al een ondernemend kantje. Hij experimenteerde al snel met verschillende zaken: olijfolie importeren en verkopen in België en zelfs een strandbarretje opgericht. Franco besefte dat hij zijn passies voor ecologie en ondernemen wilde combineren en bedrijven helpen met ondernemen in duurzaamheid. Om daaraan te kunnen beginnen, vond hij het nodig om nog een master in ondernemerschap te volgen. Daar heeft dat ondernemen zelf een boost gekregen: tijdens die studie startte hij een onderneming, RBLS, dat zich bezig hield met digitale innovatie, maar totaal niets met duurzaamheid. Na twee jaar miste hij toch die sociale impact.

Wat doe je op zo'n moment?

Je vertrekt op reis, jezelf opnieuw ontdekken. Voor Franco werd dat een reis van zes maanden. Hij leerde op die reis Jonas Malisse kennen, iemand die ook gebeten was door duurzaam ondernemen.

Too Good To Go

Eenmaal terug in België, contacteerde Jonas Franco: "Ik heb onderweg een nieuw concept leren kennen van twee Denen. Too Good To Go. Zin om daar eens over te praten?". De rest is geschiedenis. Drie weken later ging Franco aan de slag. Franco heeft daar zijn passie gevonden: een maatschappelijk probleem aanpakken op een ondernemende manier.

Voedselverspilling

Ongeveer een derde van het geproduceerd voedsel op de wereld belandt in de vuilnisbak. Dat is gigantisch veel, en heeft een impact op sociaal niveau, want er zijn veel mensen die honger hebben. We gooien meer weg dan dat er mensen zijn die honger hebben. Economisch heeft dat ook een gigantische impact, en daarnaast ook ecologisch: 8 tot 10% van alle broeikasgassen komen door voedselverspilling, niet door voedselproductie.

Too Good To Go wil die voedselverspilling tegengaan. Hun meest bekende oplossing daarvoor is hun app die consumenten en producenten (of leveranciers) samenbrengt om voedselverspilling te bestrijden. Dat is de directe impact die het bedrijf maakt. Hun core activity is dan ook die app laten groeien. Daarnaast willen ze mensen ook bewust maken voor voedselverspilling. Dat is dan weer de indirecte impact - hun movement against food waste.

Movement against food waste

Door een community uit te bouwen, komt TGTG vaak in aanraking met partners. Hoe gaan zij om met voedselverspilling? Tijdens de pandemie hebben ze gemerkt dat er grote bedrijven zijn die niet rechtstreeks aan de consument voeding leveren, maar eigenlijk bedrijven en supermarkten voorzien, die eigenlijk ook met voedselverspilling te kampen hebben. Zeker tijdens een pandemie komt dat heel erg naar boven, want de horeca werd gesloten.

Eigenlijk is voedselverspilling verspreid over een waardeketen van voeding: van producent tot consument. De app focust op food services (restaurants), maar ook op retail (supermarkten). Jammer genoeg is de app niet zo geschikt voor het schakeltje daarvoor. Je kan de eindgebruiker niet naar een fabriek van Unilever laten gaan om een pakketje op te halen. Daarom ging TGTG in dialoog met die grotere bedrijven en zochten zij samen oplossingen om direct voedselverspilling aan te pakken. Uit die gesprekken kwam dat ze op verschillende vlakken met voedselverspilling kampen. Zowel op vlak van externe bewustmaking, maar ook intern engagement (de medewerkers).

Waste warriors

Uit die bevindingen kwamen WOW brands (waste warrior brands). Dat is een coalitie waar ze bedrijven en merken samenbrengen om kennis te delen rond voedselverspilling. TGTG is daar een facilitator: per kwartaal organiseren ze een aantal zaken, en ook een keer per jaar is er een live event om zo doorheen heel de keten te kunnen overlopen hoe ze samen systematisch voedselverspilling kunnen bestrijden.

Toekomstplannen

Wanneer we vragen naar de toekomstplannen van TGTG, antwoordt Franco: "We zijn heel ambitieus en heel naïef, dat gaat vaak hand in hand." Wij hebben een app, en dat is de core van het business model. Er zijn ook andere bedrijven in België die andere dingen doen, en samen vallen ze die gigantische berg van voedselverspilling aan, zodat er zo weinig mogelijk in de vuilnisbak belandt.

"In België wordt ongeveer 3.6 miljoen ton per jaar verspild. Met TGTG redden wij ongeveer 7000 ton. Dat geeft perspectief. Het is een druppeltje op de hete plaat, maar dat is niet erg. Je begint ergens, en je groeit. Onze ambitie is heel groot en het potentieel is gigantisch," volgens Franco. Je hebt andere spelers die ook bijdragen om die afvalberg te verkleinen: reactief, proactief, consulting, sociale organisaties, enzovoort.

Europese cijfers laten zien dat 50% van die 3.6 miljoen ton plaatsvindt bij de consument, bij de mensen thuis. Dat zijn vaak banale zaken: je kookt een lekkere maaltijd, je bent overdadig en je kookt te veel. Je steekt het in een potje en je zal het de volgende dag wel opeten. In werkelijkheid gooi je het een paar dagen later weg omdat je het per ongeluk vergeten bent. Zo'n kleine voorbeelden leiden naar een groot en complex probleem.

Franco wil dat mensen meer connectie maken met voeding. Toen hij startte bij TGTG, wist hij zelf niet dat voedselverspilling zo'n groot en complex probleem was. "Je vraagt niet aan mensen dat ze anders moeten eten of dat ze minder moeten eten. Je vraagt gewoon: eet je bord leeg, consumeer het." Maar Franco haalt ook aan dat het complexer is dan dat, en dat gewoontes dieper geworteld zitten dan de meeste mensen denken.

"Mijn grootouders zijn na-oorlogse kinderen. Zij vertellen vaak dat ze de aardappelen mee moesten schillen. Als de aardappel te dik geschild werd, moesten ze de schil schillen. Doorheen de industriële revolutie, globalisering, efficiënter telen, zijn wij ergens along the way de waarde en de connectie met voedsel verloren. Voor ons is eten zo goedkoop en beschikbaar geworden dat het gewoon een commodity is. En dan gooi je dat ook sneller weg."

Cam...

More episodes

11/04/2024

S06E08 - Over de XZ Backdoor, Amazon 'Just Walk Out' en sustainable AI

Zeggen dat er weer veel is gebeurd in de technologiewereld, zou een understatement zijn. We pikken de meest spr...

70 min

what we do

Socials

address. Gaston Geenslaan 11 B4, 3001 Leuven