close
address. Gaston Geenslaan 11 B4, 3001 Leuven
s.
All Radio Raccoons

s03e06

S03E06 - Bjorn Van Reet - Technologie in elke hoek van de cinemazaal

Deze aflevering verwelkomen we Bjorn Van Reet, CIO van Kinepolis en ook CIO van het Jaar in 2017. We hadden het over de rol van een CIO in de digitale transformatie en de toekomst van Kinepolis, hoe technologie op verrassend veel plaatsen ingezet wordt in de cinemazaal en hoe de toekomst van cinema ...
  • 00:00:00
  • 00:00:00
SpotifyApple podcastsGoogle PodcastPocketcastsRSS

Shownotes

Deze aflevering verwelkomen we Bjorn Van Reet, CIO van Kinepolis en ook CIO van het Jaar in 2017. We hadden het over de rol van een CIO in de digitale transformatie en de toekomst van Kinepolis, hoe technologie op verrassend veel plaatsen ingezet wordt in de cinemazaal en hoe de toekomst van cinema eruit zal zien.

CIO van Kinepolis

Wat moeten we ons voorstellen bij de rol van een CIO van Kinepolis? "Vooral veel plezier hebben," start Bjorn het gesprek resoluut. "Je bent met IT bezig en je kijkt naar de interactie van technologie en mensen. Als je dat dan kan doen in een supertoffe sector, zijnde de cinemasector, dan is dat een prachtig verhaal."

Bjorn is nu sinds vijf jaar de eerste CIO van Kinepolis, maar daarvoor heeft het bedrijf al heel wat waters doorzwommen. De laatste jaren hebben ze een heel sterke groei meegemaakt. Voor de pandemie verdriedubbelde hun omzet en hadden ze 120 megaplexen in 9 landen. Het bedrijf is in België geboren, maar door de digitale revolutie zijn ze internationaal kunnen gaan. "Het bedrijf stond 5 jaar geleden op de vooravond om die groei te realiseren, maar daarvoor moesten ze digitaal ook mee zijn. Daarmee is mijn verhaal gestart."

Van pelicules naar digitale bestanden

Bij de klassieke cinema werden films op grote rollen afgespeeld, en kwam daar niet zoveel IT bij kijken. We zijn echter geëvolueerd naar een punt waarop projectie digitaal is en waar films op bestanden staan - Kinepolis was ook een van de eerste cinema's die inzette op die digitalisatie. De projectiecabine is volledig veranderd, en pelicules worden alleen gebruikt om retro-avonden te organiseren.

Hoe zorgen ze er nu dan voor dat films niet illegaal verspreid kunnen worden? "Vroeger kwamen films toe in pelicules, toen kwamen geëncrypteerde harde schijven met een aantal 100 GB. Nu ontvangen we films in een digitale filmkluis en kunnen we ze downloaden. Ze zijn volledig geëncrypteerd en met een key kunnen we ze openen. Het blijft altijd wel spannend, bijvoorbeeld bij grote Hollywoodproducties krijgen we soms een half uur voor de start pas de sleutel. Dat is even zweten."

Piraterij in de entertainmentsector is enorm groot. Cinema is daar wel enorm hard tegen beveiligd. "Het is een relatief beschermd medium, het is moeilijk om onze bestanden mee te nemen. Je kan voor een camera voor een scherm zitten, maar dat is geen high quality kopie."

Digital evangelist

"Heel veel bedrijven weten dat ze moeten digitaliseren, maar sukkelen met de vraag: how to? Hoe moet ik eraan beginnen?" merkt Bjorn op. "Het is heel makkelijk om technologieën te hypen, maar het belangrijkste is wat je ermee wil doen."

Zo is Bjorn met Fast Forward Belgium in aanraking gekomen. Hiermee willen ze mensen het digitale verhaal laten ontdekken. "Hoe kunnen we bedrijven inspireren? Dat doen we met het motto: just do it. Ontdek wat technologie is, wat het kan, zie de voordelen en beslis dan zelf op welk tempo je wil rijden. Maar kijk toch ook rond jou, want iedereen is aan het rijden. Ook in jouw sector. Ben je snel genoeg of niet?"

Technologie in cinema

Algoritmes en the customer journey

De technologie die aanwezig is in cinema's rijkt verder dan de digitale projectie. Zo gebruikt Kinepolis bijvoorbeeld voorspellingsalgoritmes die kunnen aangeven hoeveel mensen aanwezig zullen zijn, zodat ze kunnen inschatten hoeveel personeel er nodig is om hun klant de beste service aan te bieden. "We zijn altijd bezig met de klant. Dat zie je ook in ons technologisch aanbod," vertelt Bjorn. "We willen toptechnologieën toegankelijk maken voor onze klanten en daar investeren we ook in."

Bij Kinepolis zien ze ook dat heel het verkoopskanaal gedigitaliseerd is en dat klanten online willen aankopen. "Het gedrag van de klanten online is compleet anders dan aan de kassa. Zo heb je mensen die besluiten om 's avonds naar de bioscoop te gaan en zich op de website te laten inspireren. Je hebt ook mensen die gewoon naar de cinema rijden en bij de kassa een ticket kopen. Als je naar het online gedrag kijkt, dan zie je dat mensen 's morgens of de dag ervoor al een ticket aankopen om naar de film te kopen."

Op die manier kunnen ze bij Kinepolis voor 70% voorspellen hoeveel mensen aanwezig zullen zijn en hun operationele dienst kan het nodige personeel inplannen. "Hetzelfde met de winkels: die zijn goed uitgedokterd. Het is niet toevallig dat het snoep vanvoor staat en de chips vanachter. We willen de klant goed bedienen met de juiste producten en daar zit ook technologie en statistiek achter," vertelt Bjorn. "Tuurlijk willen wij graag verkopen, maar aan de andere kant willen wij ook onze klanten gewoon goed bedienen. De klantenbeleving staat centraal."

Ook de nummers op de stoelen zijn daar een deel van. Die hebben enorm veel invloed op het gedrag van de klanten, want iedereen wil een leuke plaats. Daarom kopen ze digitaal, en de pandemie heeft dat alleen maar geaccelereerd.

De pandemie

Wat volgens Bjorn ook gepaard ging met de pandemie, was de opkomst van de QR-code. "Mensen gebruiken het effectief: als je binnenkomt in de bioscoop, kan je in onze app een filmposter scannen en krijg je alle informatie die je nodig hebt. Wanneer de film begint, waar, en daarna ook de betaalmogelijkheden. Met minder klikken kan je een filmticket kopen. Vroeger ontbrak er een call to action bij de filmposters, dat lost die QR-code nu op, want mensen denken: ik moet dit scannen."

Door Covid-19 moest Kinepolis ook andere middelen inzetten om film naar het publiek te brengen. Daarvoor begonnen ze met KOT, ook wel Kinepolis on Tour, 'een buitengewone drive beleving'. Daar was de eerste uitdaging om even goede beeldkwaliteit aan te bieden als in de bioscoop, maar dat probleem werd al snel opgelost. Daarnaast wilden ze ook de volledige Kinepolis customer experience aanbieden, zoals de snacks die je kan aankopen. Maar hoe? Ook daar kwam die QR-code goed van pas, want snacks moesten ook nog bij de klant in de wagens geraken. "Wil je popcorn? Scan dan de code, bestel, en we komen het brengen. Daarnaast was dat ook GDPR compliant, aangezien we geen persoonsgegevens moeten opvragen op die manier."

Traditionele filmbelevinginnovatie bij Kinepolis

"Bij Kinepolis willen we alle goede films onder één dak brengen en het is aan jou om te kiezen wat je wil. We merken dat er nu een dimensie extra is bijgekomen, technologie, en dat er een spanningsveld tussen de traditionele filmbeleving - een tweedimensionaal beeld in een stoel die niet beweegt - en innovatie ontstaat. Wij bieden nu meerdere technologieën aan," vertelt Bjorn.

Kinepolis biedt nu verschillende formats aan: 3D, 4D, 4D-X, iMax, ScreenX... Geur, wind en regen in de cinema? Geen probleem. "De klant kiest welke beleving ze willen, want ze zijn nu eenmaal verschillend. We proberen the ultimate movie experience aan te bieden en daarvoor gebruiken we alle mogelijke technologieën, ongeacht de dimensie. Wij maken het mogelijk, de klant kiest."

Innovatie in de filmsector

De filmsector bestaat uit drie grote pijlers:

  • De producers brengen de film op de markt (Hollywood, of in België Adil en Bilall). Zij leggen hun verbeelding in een filmscript.
  • De distributiesector heeft de rechten v...

More episodes

15/03/2024

S06E06 - Over de Reddit IPO, Google Genie en de Musk/Altman vete

Deze keer tech scoops over de Reddit IPO, het hoorapparaat: de Apple AirPod pro, en Claude 3, een taalmodel op ...

72 min

what we do

Socials

address. Gaston Geenslaan 11 B4, 3001 Leuven