close
address. Gaston Geenslaan 11 B4, 3001 Leuven
s.
All Insights

Jurgen Ingels: “We can conquer the world out of Belgium”

Jurgen Ingels wordt wel eens de Vlaamse Elon Musk genoemd, al kende hij die vergelijking zelf nog niet. Jurgen vertelt ons over zijn carrière als oprichter van Clear2Pay en de succesvolle exit daarvan. Misschien komt er binnenkort wel een Belgische SpaceX of Tesla?

Written by
Daphné Vermeiren
Marketing Manager

Tijdens onze vierde aflevering van Radio Raccoons stond Jurgen Ingels, managing partner van SmartFin Capital, in de kijker. Hij heeft een bijzondere blik op technologie, die hij ten volste benut om volop te investeren. Daarnaast wordt hij ook wel eens de Vlaamse Elon Musk genoemd, al kende hij die vergelijking zelf nog niet. Hoe scheidt hij het kaf van het koren bij tech startups? Wat volgens hem belangrijk is, is passie. “Ik wil het vuur zien in de ogen. Ik wil mensen die ’s nachts wakker worden en praten over hun bedrijf tegen hun partner. Die anderen aanklampen om erover te praten, die er gewoon niet over kunnen stoppen.”

Van één bank naar wereldbedrijf

Na een tijdje in de bankensector te werken in de jaren ‘90, zag Jurgen hoe ongestructureerd het betalingsverkeer verliep. “Ik werkte al ongeveer vijf jaar bij de bank, en zag daar het probleem by accident. Dat komt omdat ik altijd al nieuwsgierig ben geweest: hoe komt dat nu dat het zo lang duurt om geld over te sluizen? Ik werkte toen een idee, geen rocket science, uit op een bierkaartje.” Uiteraard bleef het niet bij een bierkaartje. Het idee bleek uiteindelijk meer dan succesvol te zijn en mondde vervolgens uit in het bedrijf Clear2Pay. “Ik heb daar heel veel plezier gehad, heel veel geleerd, en nu en dan wel eens gevloekt.” In 2014 verkocht hij het bedrijf aan een wereldmarktleider, FIS, en ging hij vervolgens terug naar zijn eerste liefde: private equity.

Volgens Jurgen moeten jonge ondernemers durven hun product gratis of aan een lage prijs weg te geven in ruil voor goede referenties, zoals hij dat deed voor Clear2Pay. “Ondernemen is een stuk credibiliteit creëren, zeker in de financiële wereld. Dat is een schapenwereld: als er een schaap springt, dan springt de volgende mee. Het is moeilijk om het eerste, tweede en derde schaap een duw te geven, maar als er tien springen, dan springt de rest ook.”

Verlegen Belgen

Door Clear2Pay, een internationale onderneming, kreeg Jurgen heel wat verschillende visies mee over de gemiddelde Belg. “Als je kijkt naar een internationale context, dan zie je dat Belgen slecht zijn in pitchen. Andere nationaliteiten kunnen het vaak heel goed uitleggen, maar hebben niet zo’n kwalitatieve ideeën zoals Belgen. Belgen zijn vaak verlegen, waardoor ze opportuniteiten missen.” Toch gelooft hij sterk in de capaciteiten van onze landgenoten. “We can conquer the world out of Belgium. We hebben ongelofelijk goede mensen, ongelofelijk goede universiteiten. We zijn internationaal gefocust, niet genoeg, maar goed. We hebben fantastische ingenieurs, kunnen fantastische dingen doen. Een Google of Apple uitbouwen, kunnen we hier dus perfect doen. Er is geen enkele reden waarom dat niet zou kunnen.”

Investeren

Jurgen staat vandaag de dag ook bekend als investeerder, mede door zijn deelname aan het tv-programma De Leeuwenkuil. Daar deed hij aan mee omdat hij wilde tonen hoe investeerders nadenken. Wat hij belangrijk vindt wanneer hij investeert? Naast passie, is de total adressable market belangrijk. “Je kan perfect een tof product hebben, maar als er maar 1000 klanten zijn per jaar, dan heb je niks.” Daarnaast is de ervaring van het team ook belangrijk. “Starten doe je met vallen en opstaan. Maar als je het al eens hebt gedaan, dan heb je een groot pluspunt.” Een uniek product en patenten zijn randzaken voor Jurgen. “De beste ondernemers hebben een darwinistisch vermogen om zich aan te passen.”

Jurgen deelt nog meer inzichten over technologie, investeren en ondernemen. Komt er binnenkort een Belgische SpaceX of Tesla? Hoe wordt jouw bedrijf volgens hem succesvol? Luister of kijk naar de volledige podcast - weliswaar voor de lockdown opgenomen.

Written by
Daphné Vermeiren
Marketing Manager

Subscribe to our newsletter

Raccoons NV (Craftworkz NV, Oswald AI NV, Brainjar NV, Wheelhouse NV, TPO Agency NV and Edgise NV are all part of Raccoons) is committed to protecting and respecting your privacy, and we’ll only use your personal information to administer your account and to provide the products and services you requested from us. From time to time, we would like to contact you about our products and services, as well as other content that may be of interest to you. If you consent to us contacting you for this purpose, please tick below:

By submitting this form, you agree to our privacy policy.

In order to provide you the content requested, we need to store and process your personal data. If you consent to us storing your personal data for this purpose, please tick the checkbox below.

More blog articles that can inspire you

19/10/2021

Why you probably shouldn’t use React.FC to type your React components

This post is nuanced, but read it and you might change your opinion about using React.FC. What value does React.FC (or F...

what we do

Socials

address. Gaston Geenslaan 11 B4, 3001 Leuven